SEO strategi 2023 - sådan bliver du synlig på google

SEO strategi

SEO strategi 2023 - sådan bliver du synlig på google

SEO strategi 2023:
5 elementer der giver synlighed på google

SEO faget har de sidste par år, været en lettere turbulent affære. Med massive ændringer fra Google og lettere tvetydige retningslinjer for brugen af kunstig intelligens. 

Men sagen er, at SEO ikke har et facit. Målet må aldrig være, at snyde algoritmen for en bedre position. Og endelig har Google taget den tese med sig i udviklingen af de nye opdateringer. 

Mennesket er i fokus og det er i højere grad brugerens oplevelse af det du skriver, der giver dig top placeringen. 

Så måske det er tid til, at genoverveje den strategi du hidtil har kørt, eller som minimum få en god start med dit hjemmeside indhold. Læs med her og lad dig inspirere til næste års tiltag.

Indholdsfortegnelse

Se videoen og bliv klogere på en SEO Strategi der skaber synlighed og salg for din virksomhed online.

Sådan bruger du SEO i din markedsføring

SEO er en del af det der kaldes Inbound Marketing. Det er en marketing form der tiltrækker målgruppen, så du undgår at opsøge nye potentielle kunder. De kommer til dig via en google søgning. I 2023 er det særligt vigtigt for dig der sælger din viden eller serviceydelse, at være synlig på google. For synlighed på google, er lig med ekspert status for din målgruppe. 

Hvis du sørger for, at have indhold på din hjemmeside, der hjælper din målgruppe videre eller svarer direkte på deres spørgsmål, vil dit indhold være din salgstale og de besøgende er mere klar til at købe, når de endelig kontakter dig. Det er simpelthen købeklare kunder du tiltrækker. 

Hvad SEO kan gøre for din virksomheds synlighed

SEO er en særlig disciplin indenfor digital markedsføring, som kun dækker en del af den digitale købsrejse. Dog er denne del yderst vigtig og et godt sted at starte sin digitale rejse. En god SEO strategi er vigtig, fordi den ligger fundamentet for din videre digitale markedsføring. 

Du vil med denne SEO strategi ikke kun dække din målgruppes behov, når de er i research fasen, men du vil også: 

  • Beholde din position online, i længere tid
  • Have materiale til dine Sociale medier mange år frem
  • Have mulighed for, at lede din målgruppe direkte til en ydelse
  • Lave bedre annoncering, da dit materiale er testet organisk først
Men SEO har også sine begrænsninger. Det er nemlig kun nyttigt, hvis din målgruppe er bevidste om, at din ydelse er en mulighed. Med SEO kan du ikke skabe en efterspørgsel, den skal være der i forvejen. På samme måde kan du heller ikke forvente en hurtig vækst og salg fra dag ét. Til gengæld har du sikret din synlighed og bliver uafhængig af at skulle bruge oceaner af tid på sociale medier eller konstant smide penge efter annoncering. Indholdet arbejder for dig.

Hvad vurderer google din side på?

Som nævnt tidligere har de nyeste opdateringer i højere grad fokus på målgruppen. Det er deres oplevelse der er i centrum. Men hvordan laver de så vurderingen af, om din side er bedre end konkurrentens? Her kommer der flere ting i spil og det er en sammensætning af flere elementer, som google rangere ud fra. Der er især 5 elementer, som er vigtige for Google og gør at din side vurderes som “high quality site” og dermed får den bedste placering.

Der har været meget snak om brugen af kunstig intelligens, til at skrive SEO tekster og her er det en god idé, at bruge sin sunde fornuft. Det er en del af udviklingen, at der kommer nye hjælpemidler, men brug værktøjerne som netop hjælpemidler og sørg for at din indhold er skrevet, som du selv ville have gjort det. 

Det er mere vigtigt end nogensinde før, at dit indhold er originalt og hvem er mere original end dig? Så skriv så vidt muligt nyt indhold, der ikke er kopieret andre steder fra og sørg for det har din stemme og på den måde er genkendeligt og skiller sig ud.

Før du ligger en SEO strategi

Før du kaster dig ud i, at ligge en SEO strategi, er der lidt forarbejde jeg vil anbefale. For før du ved hvilken vej du skal gå, er det vigtigt at kende din nuværende position. Det gør du ved at lave en SEO analyse. Den kan hjælpe dig med, at få et overblik over dit SEO helbred og hvilke af dine sider der i forvejen vises på Google og på hvilke søgeord de bliver vist. 

Når du kender dit SEO helbred gennem en Analyse, vil du ud fra den nemmere kunne sætte rammerne for en holdbar SEO strategi. Analysen vil kunne guide dig til, at prioritere dine opgaver mest effektivt. Men nu til SEO strategien, som er det du er kommet for, at læse mere om.

Lotte hornstrup SEO strategi

Skab synlighed og salg online med SEO. Book en gratis samtale og kom godt fra start.

#1 Har din side ét primært fokus

Du kan skrive nok så meget indhold om et emne, men hvis ikke du har et fokusområde, vil både Googles algoritmer og din målgruppe blive forvirrede. Det handler om, at niche ned, så du bliver eksperten på et specifikt område. 

Eksempel: 

Du er kostvejleder og personlig træner, det er den ydelse du sælger. På din hjemmeside kan din målgruppe læse en masse information om det du tilbyder, men du skriver også en masse blogindlæg om dine ferier, din familie og måske om andre emner der interessere dig. 

Tanken har måske været, at der skal en masse indhold på siden, for at få trafik. problemet er bare at trafikken ikke er målrettet, det er ikke nødvendigvis mennesker der er interesseret i din ydelse. Det kan Googles nye algoritmer gennemskue og du vil derfor miste placering/værdi fordi du prøver at tiltrække trafik med indhold der ikke har en relation til dit fokus område.

#2 Har du expertise på området?

Når en gæst lander på din hjemmeside, er det så tydeligt, at du har erfaring indenfor området? For at vise google, og de besøgende, at du ved hvad du taler om, er det en god idé at bruge eksempler du selv har arbejdet med. Det kan være casestudies, udtalelser fra kunder osv. der giver en dybere indsigt i den måde du arbejder på. Det skaber tryghed for kunden og det beviser overfor google, at du ikke kun gentager noget du har læst, men rent faktisk selv har arbejdet med det. 

Her kan anmeldelser af din virksomhed på din google Business Profil også være nyttige. Jo flere du har af dem, jo mere troværdighed skaber du også online. Fordi det er Googles eget værktøj, vil algoritmen, med stor sandsynlighed, tage det element med i sin samlede vurdering af din side.

#3 Er dit indhold hjælpsomt

Det er vigtigere end nogensinde før, at hjælpe din målgruppe med dit indhold. Det nytter ikke noget at gemme din viden, de besøgende på din side, skal føle sig hjulpet videre med den udfordring de står i lige nu. 

Når de lander på indhold som blogpost, er de alligevel så langt fra et køb, at det ikke gavner dig, at lave indhold der er sælgende. Her skal du vise din målgruppe, at du er der for at hjælpe. Dit indhold skal være den hjælp de kan få, op til de er klar til et køb. 

Hvis du har været der nok for dem, med godt indhold, vil det i højere grad være dig de rækker ud til, når de er klar til at få den hjælp du tilbyder. For den gennemsnitlige køber, kan det være en lang rejse fra at opdage din type ydelse og til de rent faktisk booker dig. Derfor skal du afdække de udfordringer og spørgsmål de har i din niche, med dit indhold, så du gør dem i stand til, nemmere at tage en beslutning. 

#4 Hjemmesidens brugervenlighed

Brugervenlighed er stadig en af de helt store faktorer der spiller ind, når Google skal rangerer dit indhold. Med brugervenlighed forståes:

  • Er siden læsevenlig på mobil?
  • Loader siden hurtig?
  • Kan man ud fra overskrifterne alene, vide hvad indholdet handler om
  • Er der brugt medier til at bryde teksten, herunder grafik, billeder og video?
Det gælder på alle de sider og blogindlæg du laver. Vi mennesker er dovne af natur og det skal derfor være nemt for os, at få de svar vi leder efter. Størstedelen af alle søgninger foregår på mobil og derfor skal indholdet være tilpasset dertil. Vi gider heller ikke vente på en side loader, når vi først har trykket på den, svaret skal komme prompte. Samtidig er det yderst sjældent at vi læser ret meget af indholdet, vi skimmer kun og derfor skal vi kunne forstå budskabet på baggrund af overskrifter og medier i indholdet. 

 

Hvis du er i tvivl om din side er brugevenlig kan du læse hvordan du laver en SEO hjemmeside. Det er et godt sted at starte før du bruger en masse tid, på nyt indhold.

#5 Hvad siger dine Metadata om din side?

Et stadig undervurderet element i en SEO strategi er Metadata. Metadata består af en titel, en beskrivelse og et udvalgt billede. Det er ikke nok at få en god placering på Google, du skal også give din målgruppe en grund til, at vælge din side, fremfor den over eller under. Det er her Metadata kommer ind i billedet. Det er nemlig din mulighed for, at “sælge” dit indhold og gør det klikbart. 

Det er vigtigt at dine Metadata er retvisende i forhold til, hvad målgruppen kan forvente at finde på din side. Så vær tydelig, men også inspirerende når du udfylder dine metadate på din hjemmeside. 

SEO fokus i 2023

På trods af konstante forandringer og usikkerhed i den digitale verden, kan du i 2023, få den placering på google du fortjener. Skift fokus fra at arbejde for algoritmerne, til at hjælpe din målgruppe. Nogle af de virksomheder der i fremtiden vil klare sig bedst på online, har ikke fokus på at omgås reglerne og snyde algoritmerne, deres fokus er, at være der for kunderne. 

Skal du være en af dem der får ekspertstatus online, så er det ikke for sent at komme i gang, det er faktisk nu DU har muligheden for at indtage din plads, mens Google rydder op i indhold der ikke gavner nogen. 

Har du brug for et kærligt skub og en hjælpende hånd, så se hvordan jeg hjælper mine kunder videre med deres SEO udfordringer her

Er du stadig i tvivl om SEO er vejen for din online synlighed og salg?

Så se hele mit framework i denne gratis Webinar.

Hvis du er i tvivl om din næste skridt, vil jeg anbefale dig, at kigge mine andre blogindlæg igennem. Måske det du lige står og mangler er her. Du kan læse om følgende.

Du kan også få SEO hjælp af mig og undgå faldgrupper og spildt arbejde.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kilde: Google og egne erfaringer på området

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *