ram hundredvis af søgeord

Søgeord i din niche – 3 trin til at ramme de helt rigtige

ram hundredvis af søgeord

3 trin til at ramme hundredvis af søgeord i din niche

Hvis du er på udgik efter en metode, der kan få dit hjemmeside indhold, til at rangere på hundredvis af søgeord, så skal du læse det her blog post til ende. Her vil jeg nemlig tage dig med igennem den SEO strategi, der giver dig:

  • Relevant organisk trafik
  • En bedre placering på Google
  • En højere autoritet til dit domæne
Google er stadig danskerne foretrukne “go to machine” når det kommer til alt fra at søge viden eller få hjælp til de udfordringer de måtte have. Derfor er det også en af de mest værdifulde kilder til trafik, en virksomhed kan have. 
 
For at få del i den trafik, er søgeord og SEO, det bærende element. Et element du sjældent kommer sovende til, men som på sigt vil være så givende for din virksomhed, at det er din tid og penge værd. Det er nemlig den type Content der bliver ved med at give kunder, mange år frem. 
 

Og det er ikke længere nok, at gå efter et specifikt søgeord. I dag rangere google i højere grad efter indhold der er rigt på kontekst og dybde. Det skal altså være tekst der giver mening for læseren og rent faktisk er brugbart. Allerede i 2013, da Google udkom med deres “hummingbird” opdatering, var det tydeligt, at det var brugervenlighed og kontekst over søgeord og længde på tekst der var i fokus. I opdateringen 2022, blev det for alvor fastlagt at indhold skal være til mennesker og ikke søgemaskinen. 

Så med det i mente, vil jeg gå videre i teksten og tage jer igennem de vigtige trin til at skabe det Content, der også giver bookinger via din hjemmeside.  

Indholdsfortegnelse

Hvorfor er SEO og søgeord vigtige for Google?

Forestil dig, at du er single og står på en bar. Du vil gerne i kontakt med en potentiel ny partner og det mest naturlige er, at scanne rummet. Du kigger efter de kvaliteter du umiddelbart søger. Det kan være alt fra tøjstil, til hårfarve og højde. 

Det samme gør Google. Søgemaskinen scanner simpelthen alle hjemmesider, for at finde det bedste match til netop de søgeord eller den sætning, der lige er tastet i søgefeltet. Men google er på ingen måde overfladisk og ser ikke længere kun efter et specifikt søgeord og hvor mange gange det er repræsenteret. 

I dag vurderer google også (efter bedste evne) hvad intentionen bag søgningen er. Vil de købe noget, researcher de bare, eller har de egentlig brug for noget andet end det de har skrevet? Derfor er det vigtig, når du laver Content på din hjemmeside, at tænke på flere forskellige ord, sætninger og vendinger, din målgruppe vil bruge, for at du sikre dig, at dit indhold dækker deres behov. Jo mere dit indhold dækker intentionen bag søgningen, jo højere vil Google placere dit Content.

Spørgsmålet er så, hvordan du kommer fra, at have fokus på søgeord i dit indhold, til at have fokus på intentionen. Det er her Topic Cluster strategien kommer ind i billedet. 

Hvad er Topic Cluster strategien?

Selvom søgeord og ikke mindst søgeordsanalyse, stadig har relevans, så går Topic Cluster strategien i højere grad ud på, at lave indhold til emnet (Topic) og ikke til søgeordet. Når du laver indhold der handler om grupper af emner indenfor din niche, vil du bygge en emnedatabase op, der sikre dig, et mere dybt indhold, med rette kontekst som Google foretrækker.

Strategien starter med det indhold du vælger som dit primære indhold, eller Pillar Content, som det ofte kaldes. Dit Pillar Content vil være den side med mest indformation om din niche. 

Når den side er udvalgt gælder det om at lave en række blogpost, der understøtter nichen og giver en endnu dybere forståelse for dit område. Det kan være med fokus på forskellige vinkler, sæsoner eller personer, der kunne tænkes at have brug for det specifikke stykke indhold. Ved at linke de blogposts til dit primære indhold, fortæller du Google, at du har helt styr på din niche og søgemaskinen trygt kan lede målgruppen din vej.  

Man kan sige, at dit primærer indhold er brudeparret på toppen af bryllupskagen, hvor alle lagene er dine blogposts og det der får kagen til at smage himmelsk. Gæsterne til brylluppet skal dog stadig have fokus på brudeparret, på samme måde som at Google skal have fokus på dit primærer indhold.

ram søgeord med Topic Cluster strategien

Et eksempel på en Topic Cluster strategi

Nedenfor vil jeg trin for trin guide dig igennem hvordan en Topic Cluster Strategi kan se ud indenfor min egen niche, som overordnet set er Content Marketing. 

Trin 1: Søgeordsfokus i din niche

Start med at inddele din niche i nogle store emner, med et tydeligt fokussøgeord. For mit vedkommende har jeg 3 emner jeg har lavet primær indhold ud fra og det er:

  • SEO hjælp
  • Pinterest hjælp
  • Content hjælp
De 3 sider jeg har lavet, indeholder det primærer indhold og en form for FAQ om de emner. PÅ den måde skaber jeg god fylde på siderne og viser overfor Google og de besøgende, at jeg har styr på mine emner. Jeg har selv valgt at gøre det med mine landingsider, men har du mange emner indenfor din niche, kan det også være en idé at lave flere stykker primære indhold indenfor hver niche. Det er en vurderings sag, da ingen virksomheder er ens. I takt med jeg udvikler min virksomhed, vil min struktur sansynligvis også ændre sig. 

 

Trin 2: Paraplyeffekten - udvand dit primære indhold

Ud fra dit primærer indhold er det nu tid til, at slå paraplyen ud og lade vandet sive af den. Det gør du ved at lave blog indlæg der har en specifik vinkel i relation til dit primærer indhold. 

Ekempel:

Primærer indhold = Pinterest hjælp

Under indlæg =

  • Få flere på dit nyhedsbrev med Pinterest
  • Brug Pinterest som terapeut
  • Her passer Pinterest i din Funnel 
  • Sådan bruger du Pinterest analytics
Altså du svarer endnu mere konkret på spørgsmål din målgruppe måtte have til din niche. 

 

 

Trin 3: Skab en sammenhæng mellem dit online indhold og søgeord

HUSK at et blogpost i sig selv ikke skal sælge, men skal lære læseren noget nyt og bidrage til deres nysgerrighed. Når de rammer dit indlæg, ved du, at du har fanget deres interesse og de skal have muligheden for at få din hjælp, hvis de ikke ønsker selv at give sig i kast med det du ligger op til i blogindlægget. 

Derfor er det også vigtigt, at du linker til det primære indhold som dit blog post er lavet til. MEN det er ikke kun for læserens skyld du gør det. Det er nemlig sådan, at når du linker internt på din side, vil du skabe mere værdi til den side du linker mest til. De links du laver fra dine relaterede blogposts og til dit primærer indhold, vil Google se som en autoritet indenfor dit emne og vil anerkende at du har lavet så meget indhold om emnet, at du må være eksperten der skal have en top placering. Det er det man i fagsprog kalder intern linkbuilding, men i virkeligheden er det blot en vejviser for både læseren og for søgemaskinerne. 

Jeg håber at indlægget her har givet inspiration og blod på tandet til, at lave enndu mere relevant indhold til din målgruppe, så du kommer i toppen af google med din hjemmeside og dine ydelser. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *