Søgeordsanalyse > Sådan laver du en søgeordsanalyse der giver resultater!

Lav en søgeordsanalyse og skab content der giver top placeringer i Google!

*Alle links til Morningscore er reklamelinks

Lotte hornstrup SEO strategi

Søgeordsanalyse er en vigtig del af enhver hjemmeside. Mange konsulenter og rådgivere får en dyr hjemmeside, eller bruger oceaner af tid på, at bygge den selv. Desværre har den bare sjældent den effekt som de ønsker, nemlig at den naturligt tiltrækker kunderne online. Søgeordsanalysen hjælper dig med at finde de bedste søgeord til din hjemmeside, så du kan få mere relevant trafik og købeklare kunder, direkte fra Google.

Indholdsfortegnelse

Hvad er søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er den del af SEO, der sikre at du får relevante besøgende på din hjemmeside. Det gøres ved at lægge særlig vægt på de søgeord (ofte kaldet nøgleord) som brugerne indtaster, når de søger efter et svar online, som kan hjælpe dem med den udfordring de står med.

Søgeordsanalyse handler altså om at finde de søgeord, der passer bedst til din hjemmeside, så du kan tiltrække de besøgende, der er mest interesserede i det, du har at tilbyde.

En god søgeordsanalyse giver dig et solidt grundlag for søgemaskineoptimering på din hjemmeside med de søgeord, der giver mest mening for dig og din virksomhed – og som vil give dig den bedste chance for at ramme din målgruppe og gøre de besøgende til kunder.

En søgeordsanalyse eller valg af søgeord, kan derfor siges at være din hjemmesides svar på et dating match. Denne gang er det blot et match imellem din målgruppes søgning online og dit hjemmeside indhold. Og resultatet skulle gerne ende med en stabilt og loyalt forhold.

grunden til, at en søgeordsanalyse er vigtigt for din vækst 🌱

For det første er det vigtigt at finde de rigtige søgeord, der passer til din hjemmeside. Ellers kan du risikere at bruge mange ressourcer på at drive trafik til din hjemmeside, som ikke er interesseret i det, du har at tilbyde.

For det andet er det vigtigt at have et solidt grundlag for søgemaskineoptimeringen på din hjemmeside. Hvis ikke du vælger de rigtige søgeord, kan du risikere, at din hjemmeside aldrig bliver fundet af dem, der leder efter det, du tilbyder.

En god søgeordsanalyse giver dig altså et solidt fundament at bygge din søgemaskineoptimering og dit online indhold på – og sikrer, at du bruger din tid og dine ressourcer på det, der giver mest mening for din virksomhed.

Det er muligt at lave en søgeordsanalyse selv, men mange vælge at få den lavet af professionelle, i forbindelse med en SEO analyse. 80% af arbejdet med SEO er analyse og det tager lang tid, så overvej at bede om SEO hjælp, inden du spilder for meget tid på at lave indhold, der ikke virker.

Sådan laver du en søgeordsanalyse, helt lavpraktisk 🔎

Det er heldigvis ikke den store videnskab, at lave en god søgeordsanalyse.

Det første sted, du med fordel kan kigge er hos konkurrenterne, hvilke søgeord bruger dine konkurrenter i deres tekster. Det kan du gøre ved at tage et grundigt kig på deres hjemmesider og se, hvilke søgeord de bruger i deres tekster, titler og metatags.

En simpel søgning på google vil også hurtigt kunne give dig et indblik i, hvad der før er blevet søgt på.

Her foreslår Google nemlig selv søgeord der ligner din søgning.

Længere nede på google vil du også kunne finde et område med “folk spørger også om”, som er direkte inspiration til dit hjemmeside indhold, baseret på tidligere forespørgsler om dit emne.

Du kan også bruge Google Adwords Keyword Planner, som er et værktøj, der giver dig indsigt i, hvilke søgeord der er mest efterspurgte.

Værktøjet kræver at du har en google ads konto, men er helt gratis at bruge. Her kan du finde lignender søgeord, søgevolumen og hvor høj konkurrencen er, på de enkelte søgeord.

Når du har fundet ud af, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger og lyttet til, hvad din målgruppe efterspørger, kan du begynde at udvælge de søgeord, der giver mening for din virksomhed og lave en yderligere vurdering af dem i Google Keyword Planner.

Det er vigtigt, at du tager højde for, hvilke søgeord der er relevante for din virksomhed, og for den specifikke ydelse du ønsker at være synlig på.

Et andet altenativ til en søgeordsanalyse, er at bruge et værktøj som Morningscore. Værtøjet er overskueligt og lige til at gå til, for dig der ikke har arbejdet med SEO før. Her har du mulighed for at se alle nødvendige data på dine søgeord og udspionere dine konkurrenter. 

Få et nemt og overskueligt Søgeordsoverblik!

Med Morningscore kan du hurtigt lave en søgeordsanalyse på både dig og dine konkurrenter og skabe dig et overblik der gør SEO arbejdet til en leg!

Udvælg de bedste søgeord til din hjemmeside?

Når du har fundet relevante søgeord ved hjælp af din søgeordsanalyse, skal du vurdere, hvilke søgeord der er bedst egnede til din hjemmeside.

Du skal tage højde for, hvilken type trafik du ønsker at få på din hjemmeside, det er nemlig ikke lige meget i forhold til dine mål med dit indhold og din målgruppes søge intention.

  • At informere og uddanne
  • At sælge en ydelse
  • At skabe tryghed for læseren
  • Eller noget helt andet.
  • Alt sammen handler om, hvor de er på deres købsrejse.

Derudover skal du også have fokus på, hvilke søgeord der har en høj søgning, men samtidig også lav konkurrence.

På den måde kan du nemlig få en stor del af trafikken, uden at skulle kæmpe dig igennem en hård konkurrence.

Jo mere specifikke dine søgeord er, jo lavere er konkurrencen ofte og jo lettere er det at rangere på de udvalgte ord.

Her vil det mest strategiske være, at have en kombination af enkeltstående søgeord og søgetermer.

Søgeord består af 1-2 ord, hvorimod søgetermer består af 3 ord eller flere.

Når du har fundet de søgeord, der er bedst egnede til din hjemmeside, kan du begynde at optimere dine sider og indhold for disse søgeord.

På den måde kan du få din hjemmeside til at dukke højere op på Google, når folk søger på de søgeord og søgetermer, du har fokus på.

Og lad dig ikke narre af antal søgninger på det enkelte ord eller søgeterm, det er det samlede antal søgninger i en serie af indhold, du skal have fokus på.

På den måde dækker du din målgruppes adfærd, når de søger efter dig.

Hvordan bruger jeg søgeordene på min hjemmeside?

Når du har fundet de søgeord, du gerne vil findes på, er det tid til, at få dem implementeret på din hjemmeside.

Her vælger jeg oftest enkelte søgeord med mange søgninger til mine service sider og søgefraserne med 3 eller flere ord, til indhold som blogindlæg, cases og vejledninger.

For at google skal kunne sætte din side sammen med de ønskede søgeord, er det vigtigt at det er tydeligt hvilke ord du går efter på den specifikke side.

Det udvalgte søgeord, skal være tydelige følgende steder:

  • I din sides titel og URL
  • I overskrifter, både hoved overskrift og under overskrifter
  • I indholdet
  • I billeder
  • I meta dataene

Grunden til placeringen af søgeord er vigtig er, at det er her søgemaskiner som Google, leder efter relevante ord, når de skal udvælge sider der matcher en søgning.

Det er dog ikke sikkert, at du vil bruge alle de søgeord, du finder, på alle dele af din hjemmeside.

Det er heller ikke nødvendigt. Du skal blot sikre dig, at de søgeord, du fokuserer på, er dem, som dine besøgende faktisk søger efter.

vigtige læringspunkter fra dette blogindlæg 👇🏻

Jeg har i dette indlæg taget dig igennem søgeordsanalysens verden.

Du er blevet oplyst om, hvad det er for en størrelse og hvorfor det er vigtigt for din online synlighed.

Du har også fået skabt et retning for, hvordan du bruger det på din hjemmeside, så den bliver synlig overfor google og tiltrækker din målgruppe. 

Men, en søgeordsanalyse er kun et lille skridt til, at skabe en bæredygtig synlighed online.

Er du klar til, at Blive Synlig Ekspert Online og invester i udbytterigt indhold og langsigtet vækst?

bliv en del af medlemsklubben og få 👇🏻

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *