Googles opdatering - mennesket i fokus

Sådan kommer googles opdatering til at påvirke placeringer fremover

Googles opdatering har de valgt at kalde “helpful content update” og handler som navnet antyder om, at der gerne skal komme mere relevant og brugbart indhold online fremadrettet. Hvordan google vil vurdere hvad der er brugbart indhold, kommer jeg ind på i dette post. 

Indholdsfortegnelse

Mennesket i fokus

I mange år har SEO og gode google placeringer handlet om, at skrive så mange ord som muligt og gerne med søgeordet klistret ind på siden. Men den tid er slut. Nu handler det mere om læseren end om algoritmen og det er et stort skridt indenfor online synlighed. 

Har du i din virksomhed en masse indhold på din hjemmeside, men ikke tænkt SEO ind, kan det være du har en fordel fremadrettet. For selvom indhold kræver en vis form for implementering af SEO, så går vurderingen af dit indhold i højere grad på, om det er noget din målgruppe kan bruge til noget. 

– Er det informativt

– Hjælper det dem tættere på en beslutning

– Skaber det tryghed for de besøgende

Selvfølgelig har søgeord stadig en stor betydning, men intentionen bag søgningen er det der i fremtiden vil blive mere fokus på. Som virksomhed online, bliver det din fornemste opgave, at dække din kundes behov i deres rejse mod et køb hos dig. Det betyder at du skal have indhold der rammer dem lige fra deres stille nysgerrighed og til de sidder med dankortet i hånden. 

For at komme med et eksempel på en virksomhed, som har været på forkant med deres indhold er det Matas. Matas formår at dække et behov hos forbrugeren hvad enten de har brug for en guide til det rette køb, hvordan de for mest muligt ud af deres køb og hvordan de skal begå sig, efter endt køb. Alt sammen med kunden i fokus og ikke med en skjult agenda om, at rangere højt på google. De har stolet på, at det kommer af sig selv, når kvaliteten af indholdet er i orden, det er det vigtigste for googles opdatering. 

Det her ser Google efter, på din hjemmeside

Når google går i gang med scanninger efter den nye opdatering, vil det første der undersøges være kvaliteten af dit content. Den kunstige intelligens der i dag bruges, er så intelligent, at den hurtig vil spotte om du har placeret en masse ubrugbar indhold i bunden af dine sider, kun for søgemaskinernes skyld. Har du hamret 5000 ord ind på en side, blot for at have flere ord end konkurrenten, vil det hurtigt blive spottet.

Det bedste du kan gøre lige nu er, at få ryddet op på din hjemmeside. Fjern alt unødigt indhold og skær ind til benet, så dit indhold bliver så let læseligt og brugervenligt som muligt. Suppler eventuelt din artikler eller landingsider med video, grafik eller billeder, der understøtter dit budskab. Det er om noget med til, at gøre indholdet brugervenligt. Husk dog også altid at få alt med omkring emnet, hvis du er eksperten indenfor dit område er det ikke svært at skrive længere tekster. Så længe indholdet er relevant og ikke bare fyld.

Hvis du derimod slet ikke er gået i gang med en masse indhold endnu, så har du chancen for, at gøre det ordenligt fra start. Del dit indhold ind i mindre bidder, der er målrettet den person det er skrevet til. Prøv ikke at klemme for meget information ind på en side. Det er uoverskueligt for både læseren og for den nye Google opdatering. 

Originalitet vil også være en af de store faktorer i fremtiden. Undgå at skriv det samme som alle andre og undgå at bruge stockfoto. Google vil have originalitet på alle parametre for at rangere en side. 

Google vil have bedre indhold ikke mere indhold.

Her er hvad du konkret kan gøre nu

Selvom den nye opdatering først lige skal et par andre sprog igennem, inden den rammer de danske sider, kan du godt være lidt på forkant. Du kan se tjeklisten for godt indhold nedenfor. Den følger de retningslinjer google selv kommer med. Du skal forestille hvad du selv gerne vil se og læse online, med disse punkter i tankerne.

Listen her er blot et udpluk og da alle virksomheder og emner er forskellige, vil kriterierne også variere. Derfor er det vigtigt at du som virksomhed, deler indhold ud fra dit eget potentiale online og ud fra hvad dit udgangspunkt er. Du er måske længere end du tror, men uden en grundig analyse og indsigt i egen virksomhed, kan det være svært at navigere i denne opdatering. 

Vil du kende dit udgangspunkt,
så du kan levere kvalitets indhold i fremtiden?

Så book en gratis snak med mig og du vil komme tættere på dit mål online.

3 kommentarer til “sådan påvirker googles opdatering din placering på google”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *