Persona og målgruppe forskel

persona og målgruppe - hvad er forskellen

Når du som soloselvstændig skal til at markedsfører dig online, kommer vi ikke udenom emnet målgruppe og persona. De fleste ønsker bare at sælge så meget som mulig til flest mulige mennesker og derfor glider de let og elegant over netop det her emne. Det er dog meget vigtigt, da det, Sammen med en SEO hjemmeside, vil det danne basen for din online synlighed.

I blogindlægget her, håber jeg at kunne belyse vigtigheden af, at definere din målgruppe og finde din persona. For det handler ikke blot om marketing gøjl, men i stedet handler det om din virksomheds base og den fremadrettede kommunikation du sender ud online. Med en klar definition af din målgruppe og persona, vil det være nemmere for dig at lave indhold, samtidig med, at det vil være nemmer  for potentielle kunder, at forstå dit budskab.

Indholdsfortegnelse

Hvad er en målgruppe?

Når du sælger din serviceydelse, vil der med stor sandsynlighed være en gruppe mennekser ydelsen er tænkt til. Den gruppe af mennesker er din målgruppe. Din ydelse kan være rettet mod mennesker der ligger indenfor en bestemt demografisk placering, som eksempelvis køn, alder, civilstatus eller bopæl. Målgruppen er ofte en større gruppe af mennesker, som har en udfordring din ydelse kan dække. 

Eksempel på målgruppe for Ammevejleder

Som ammevejleder er din kerne ydelse at hjælpe med amning, derfor vil din målgruppe hovedsageligt bestå af småbørns mødre. Målgruppen vil typisk være et sted mellem 25 og 40 år have et barn under 3 år. Alt efter om din ammevejledning foregår online eller fysisk, vil det også kunne have betydning for målgruppen, hvor de bor. 

Rent forretningsmæssigt, vil en skarp definition af din målgruppe, også kunne hjælpe dig til at finde potentialet i markedet for netop din ydelse. Er din målgruppe for lille, kan det være svært at skabe stor nok omsætning, men bliver den for stor, kan det være svært at være tydelig i sin kommunikation. I eksemplet med ammevejleder kan man sige, at målgruppen ikke nødvendigvis er så stor, men da der hele tiden kommer nye mødre til, vil denne målgruppe alligevel kunne skabe en fast indtægtskilde. 

 

Kan man have mere end en målgruppe?

Det er et af de spørgsmål jeg ofte får fra vidensformidlere og serviceudbydere. For de vil helst ikke miste muligheden for salg. Du kan godt have mere end 1 målgruppe, men når det kommer til online synlighed, så overvej at give hver målgruppe hver sin platform. 

Med udgangspunkt i ammevejlederen, kan to forskellige målgrupper være mødre mellem 25 og 40 år. Men en anden målgruppe kan være sundhedsvæsnet, hvor hun kan være tilknyttet som konsulent. Da kommunikationen til de to målgrupper vil være forskellig, vil det være en fordel at adskille de online platforme. 

Det er de færreste soloselvstændige eller mindre servicevirksomheder der har tid nok til, at varetage to platforme. Derfor vil jeg til enhver tid anbefale at der er fokus på 1 målgruppe på hjemmesiden. Det er sider som forsiden, om siden og generelle sider der skal ramme en målgruppe, men mere om det senere. 

Hvad er en persona?

Når vi så taler om Persona, er det egentlig stadig med udgangspunkt i målgruppen. Men i stedet for at kommunikere til hele målgruppen på en gang, vælger man at have fokus på en person i målgruppen, som har et mere specifikt behov. 

I stedet for at vurdere de demografiske forhold, som eksempelvis alder, køn og bopæl, går man her i stedet ind og vurdere de mere følelsesmæssige behov. Selvom målgruppen er småbørns mødre, vil hver person i den målgruppe have helt forskellige holdninger til amning. Nogle vil måske slet ikke amme, og nogle ønsker at amme i flere år. 

Hvordan finder man en persona?

Derfor er det også vigtigt at definere de enkelte personers behov, når du laver indhold. Forskellen fra Målgruppe til Persona er også, at du sagtens kan have flere personaer du kommunikere til.  Du kan eksempelvis lave en kampagne specifikt til en persona i målgruppe og sideløbende have en kampagne rettet mod en anden persons udfordringer. Målet kan sagtens være det samme, men de budskab rammer mere specifikt, når du tager udgangspunkt i den enkelte persona. 

Når du skal finde frem til de enkelte personer i din målgruppe, er det vigtigt at lytte til din målgruppe. Hver gang du møder nogle der stiller uddybende spørgsmål til det du laver, har du en persona med en specifik problemstilling. Informationerne fra din målgruppe, kan du finde på dine egne sociale medier, i grupper om det emne du selv arbejder med, eller på andres kanaler hvor målgruppen er aktiv. Det kræver en del detektiv arbejde, men når først du finder frem til personaerne, vil det være lettere for dig at skrive salgssider, blogindlæg og opslag på sociale medier. 

forskellen på persona og målgruppe

Sådan bruger du din målgruppe og persona

Når du har defineret din målgruppe og persona, er grundlaget for alt din online kommunikation lagt. Du vil nu kunne planlægge blogindlæg, landingsider og indhold til sociale medier på baggrund af dine personas udfordringer. Det gør det lettere for dig at lave indhold, men også lettere for din målgruppe at forstå dit budskab. 

Det snakker jeg meget mere om i min webinar, som du kan se lige her

 

Mister jeg ikke dem der ikke er min persona?

Det lette svar er Nej, du mister ikke nogen ved, at tale til din persona. Faktisk er det lige modsat. Jo mere specifik og konkret du er, jo mere troværdig vil du også fremstå og dine besøgende vil føle at du taler direkte til dem. Selvom en anden end din persona finder ind til dit indhold, vil du være så tydelig i din kommunikation, at de vil være trygge ved også at booke tid hos dig, selvom det ikke specifikt er deres problem du skriver om. 

Indenfor marketing kalder jeg dette for ekko effekten. Det betyder i bund og grund at ekkoet fra dit indhold, giver genlyd online og vil dermed tiltrække flere til din virksomhed. Måske de ikke lige rammes af det specifikke indhold, men de føler alligevel en tiltrækning til dig og dine kompetencer. 

Vil du lære hvordan du bruger det til,
at tiltrække købeklare kunder online?

Så se mit webinar her, der viser de 3 trin du skal igennem, for at din målgruppe køber af dig.
Populært webinar

Opsummering

Jeg håber meget at dette indlæg har hjupet dig til, at forstå vigtigheden i at definere din målgruppe og persona. For at skabe det gode fundament online og sikre, at det er de helt rigtige mennesker der kontakter dig, vil det store forarbejde være godt givet ud. 

Med en god SEO hjemmeside, klar defination af målgruppe og persona, vil dit indhold lettere skabe den trafik din hjemmeside fortjener og de henvendelser din hjemmesider har brug. Hvis du allerede har din online base på plads, og er klar til at tage skridtet videre, kan jeg anbefale dig at se udvalget af ydelser jeg tilbyder til dig der ønsker at endnu flere kunder booker møder eller konsultationer hos dig. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *