Sådan planlægger du dit hjemmeside indhold,
for et helt år, på kun en dag!

Planlæg web indhold

Du kender måske følelsen af, konstant at være bagefter med dit hjemmeside indhold? Sådan havde jeg det, i mine tidlige dage som blogger. Det tog lang tid at kreere et godt blog indlæg og det samme gør sig gældende nu, hvor jeg også laver salgssider i min konsulent virksomhed. MEN, hvis der er noget jeg virkelig ikke kan lide, så er det at spilde tiden, derfor begyndte jeg at planlægge mit indhold for et helt år af gangen.

Det lyder måske lidt overvældende, men når først man får gang i processen, vil det spare dig meget tid fremadrettet. Jeg vil i dette indlæg tage dig med bag facaden, når jeg laver indhold til min hjemmeside. 

Indholdsfortegnelse

Beslut dig for, hvor meget hjemmeside indhold du ønsker at udgive det næste år.

Alt efter branche, kunder, kanaler og andre faktorer, kan mængden af indhold variere meget fra virksomhed til virksomhed. Det vigtigste at have i tankerne når du beslutter dig for mængden af indhold er, om du kan blive ved med at skabe værdi. Så længe du skaber værdi, er dit indhold relevant. Jeg har selv fundet en passende mængde i 1 indlæg om ugen, dvs. 52 indlæg om året indenfor min niche. 

Når mængden af indhold er klarlagt, er det tid til at finde emnerne dit indhold skal handle om. Her er det vigtigt at lever eindhold der inspirerer og hjælper din målgruppe videre til at tage den beslutning du ønsker der skal tage. 

Har du brug for hjælp? Så læs mere på min service side

Tag udgangspunkt i dine kunder og hvad de gerne vil vide.

Du har sikkert en idé om, hvad dine kunder har brug for hjælp til. Du kan med fordel se på tidligere cases eller spørgsmål du ofte får, fra din målgruppe. 

Hvis du ikke lige har noget fra tidligere, vil jeg anbefale dig at spørge din målgruppe og følgere direkte. Bed em om hjælp igennem nyhedsbrev, sociale medier eller tjek andre grupper indenfor dit fagområde. På den måde får du relevant inspiration direkte fra kilden. 

Brug din egen viden og søg inspiration indenfor emnet.

Du har sikkert nogle bestemte emner du arbejder meget med. Det er sine såkalte Content Søjler og det er dem dit indhold skal dreje sig omkring.

For mit vedkommende arbejder jeg med Content, SEO og Pinterest marketing, som mine fokusområder, så det er de emner jeg skal researche til mit indhold. 

Den dag jeg planlægger mit indhold, samler jeg inspiration indenfor disse emner. Det gør jeg blandt andet igennem artikler, på sociale medier og på blogs. Når du har en overordnet brainstorm, kan du gå i gang med at strukturere dit kommende indhold. Du er altid velkommen til at følge min Instagram for mere inspiration. 

Din overordnet idé liste til hjemmeside indhold der sælger

Nu begynder du at researche endnu mere i dybden på de valgte områder. Du kan nu begynde at formulere overskrifter, der kan danne udgangspunkt for dit indhold. Hvis du går i stå, kan du med fordel bruge værktøjet title-generator.dk der kan hjælpe med forlag til overskrifter. 

Jeg gemmer overskifterne i et Google sheet (excel) og fortsætter min research indtil jeg har 52 overskrifter, som er det jeg har valgt at ville skrive på et år. Nogle gange gemmer jeg også overskrifterne direkte på min blogside som kladder til blogindlæg. Her kan jeg også skrive et par noter om indholdet, så jeg ved hvad jeg skal skrive om, når selve indlægget skal laves. 

Afsæt tid til at skrive dit indhold

Nu har du faktisk planlagt indhold til et helt år, det eneste du mangler er, at få det skrevet. Her har jeg god erfaring med, at afsætte fokuseret tid til at skrive indhold. Jeg afsætter eksempelvis hver mandag til at lave indhold som dette samt opslag til sociale medier. 

Det er vigtigt at tiden du afsætter her IKKE bruges på research, men på reelt skrivearbejde. Du skal have lavet en overskrift og evt. noter der gør, at du med lethed kan skrive et indlæg omkring det valgte emne. Det skaber god effektivitet og du har nemmere ved at holde fokus på opgaven. 

Nedenfor har du mulighed for at få fat i min gratis workbook, hvor du kan planlægge dit eget indhold, nemt og enkelt.