content marketing - sådan bruger du det
Lotte Hornstrup
Er du soloselvstændig, iværksætter, eller konsulent, så har du med sikkerhed stødt på begrebet Content Marketing i din søgen på mere viden om marketing. De fleste forbinder Content med opslag der bliver postet på sociale medier. De tager ikke fejl, men det er kun en lille del af, hvad Content Marketing kan bestå af.
Det finder du i indlægget!
Hvad er content egentlig?
Formatet på Content Marketing kan variere meget, men det består som regel af enten et billede, grafik, en video og noget tekst. Alt sammen kombineret på forskellige leder og kanter og udgivet både online og offline. Content Marketing er en del af det større område der hedder inbound marketing. Mit fokus vil i det her indlæg være på online content.
Fælles for alt Content er, at det har til formål at tiltrække kundernes opmærksomhed, på en naturligt måde og dermed skabe synlighed og relationer. Det skaber et perfekt grundlag for et langsigtet samarbejde med dine kunder. Man kan sige at Content Marketing er en strategisk måde at lave og levere indhold, der gør målgruppen i stand til bedere at træffe et valg om køb.
Når du som virksomhed eksempelvis skriver et blogpost som det her, laver opslag på sociale medier eller laver podcast, nyhedsbreve med mere, så er det alt sammen Content, der skaber en relation mellem dig og din potentielle kunde. Du varmer simpelthen kunden op ved, at dele din viden online og gøre dig synlig for målgruppen.
se en kort intro til content i denne video
Dit content
Når du har valgt at Content Marketing skal være en del af din strategi, er der nogle ting du skal overveje før du går i gang med at producere:
- Hvem er din målgruppe
- Hvad er dit kerne budskab
- Hvilke format kan du bedst arbejde med
- Hvilke platforme er din målgruppe på
- Hvor meget tid har du
Content typer
Nu hvor vi overordnet har afklaret hvad Content er, vil jeg præsentere dig for de typer af Content du oftest støder på online og gå lidt mere i dybden med dem. Jeg håber afsnittet her, kan være med til at afklare hvilken type du ønsker at arbejde med, i din virksomhed.
Video
Video er et af de mest effektive formater der findes online. Det skaber blikfang og opmærksomhed på tværs af kanaler. YouTube er et godt medie til at have videoer af længere eller kortere varighed, men på din hjemmeside, vil de også have stor effekt på både brugervenlighed og SEO.
Vælger du video på YouTube og din hjemmeside, vil dette være betegnet som langtidsholdbart indhold, på grund af SEO værdien. Video på diverse sociale medier, er også det der oftest bliver prioriteret af algoritmerne, på baggrund af folks interesse for, at se dem. Dog har opslag på sociale medier generelt kortere levetid end på din hjemmeside, Youtube eller Pinterest.
Video er ikke min favorit, men der er heldigvis også mulighed for, at lave video hvor du ikke selv er i fokus. Det kan eksempelvis være via en grafisk præsentation.
Grafik og foto
Grafik og foto er også to vigtige Content elementer, der ikke må nedprioriteres. Denne type content er med til, at du kan danne dig et visuelt udtryk, der gør dig genkendelig på tværs af platforme. Bruger du dine egne billeder vil det skabe en vis tryghed hos din målgruppe, men også hos google, da søgemaskinen prioritere originalt indhold. Sælger du fysiske produkter kan billederne inspirere til køb og du vil kunne optimere flere billeder til søgemaskinernes fordel. På den måde får du dine billeder til, at leve længere online.
Grafik er et stærkt værkstøj, hvis du eksempelvis sælger din viden, er konsulent, eller serviceudbyder. Her har du mulighed for, på en simpel måde, at understøtte din viden. Du har også her mulighed for, at skabe en genkendeligt identitet på tværs af kanaler.
Blog post og SEO tekster
Mit absolut favorit Content er blogindlæg og hjemmeside tekster. Det er der 1 god grund til nemlig, at hvis det er søgeoptimeret, vil det arbejde for dig og øge rækkevidden over tid. Samtidig har du igennem tekst mulighed for, at gøre Google og din målgruppe opmærksom på, at du har styr på din viden og de trygt kan komme til dig.
Godt base indhold, som ovennævnte, vil udover SEO værdien også give dig inspiration til video materiale, post på sociale medier og meget mere. Det er altså indhold der bliver ved med at give over tid, med minimal indsats i forhold til gængse sociale medier.
Lyd baseret Content
Et content marketing format der vinder mere og mere frem, er Audio. Altså indhold der er baseret på lyd. Her er Podcast og lydbøger de 2 helt store spillere og det er med god grund. Der er gode muligheder for, at finde denne type indhold helt gratis og det er derfor en stor branding mulighed for dig, der er ny iværksætter.
Lyd kan du tage denne type content marketing med på farten og er ikke direkte afhængig af en skærm, så det gør formatet meget mere fleksibelt i en travl hverdag. De steder du kan finde podcast og e-bøger er tjenester der fungere på samme måde som en søgemaskine. Derfor kan du optimere dit indhold til, at blive fundet når folk leder efter lige netop det du har brug for hjælp til.
Har du ikke lige selv mod på, at kaste dig ud i Podcast eller lydbøger, kan jeg varmt anbefale dig, at blive gæst i en relevant Podcast. På den måde får du god eksponering og kendskabsgrad og du vil med stor sandsynlighed også få et link fra Podcast siden til din hjemmeside, hvilket har stor SEO værdi for dig også. Nogle af mine bedste links, kommer fra podcast jeg har deltaget i.
Hvad er godt Content?
I en tid hvor vi bliver over eksponeret for online Content, kan det være svært at navigere i, hvad godt Content er. De senere år er der sket en stor udvikling og indholdet har ændret sig fra at handle om afsenderen til at handle mere om modtageret. Det har store fordele for dig, der sælger din viden eller serviceydelse, for du skal egentlig bare levere værdi til din målgruppe.
Tilbage til det langtidsholdbare indhold, så vil det indhold der rammer målgruppens udfordringer og gør dem klogere eller inspirere dem, være det indhold der prioriteres af algoritmerne. Lige meget hvilket format og på hvilken platform du vælger at vise dit indhold, vil værdi for målgruppen skabe værdi for din forretning.
Men kan det måles
Ja, alt kan måles hvis du sætter de rigtige rammer for det. SEO og organisk Content kan ikke sidestilles med annoncering, som mange fejlagtigt tror. Det betyder også at du skal sætte dine mål med et andet udgangspunkt en direkte salg. Salg er en siddegevinst at det egentlige mål, menlig synlighed og eksponering.
I et klassisk SEO samarbejde opsætter jeg altid mål ud fra at det skal være specifikt, målbart, realistisk, relevant og ikke mindst have en tidshorisont. SEO har ofte en længere tidsramme end eksempelvis annoncering, og rejsen for at komme i mål er lidt en anden. På sociale medier har du mulighed ofr hurtigere eksponering, men målenes udgangpunkt er det samme.
Opsummering
Content Marketing er et stærkt værksøj til, at bygge din virksomheds fundament online. Det er med til at skabe troværdighed og tillid overfor din målgruppe. Hvis du vælger dit indhold strategisk, vil du opleve at indhold du har lavet for måske et år siden, stadig vises i stor stil og måske helt af sig selv, er ved at varme en potentiel kunde op for dig. Det gør, at når kunden kontakter dig, har de set værdien af din ydelse og de har måske allerede besluttet sig for at investere i netop din ydelse.
Vil du gerne vide hvordan du får startet?
Hvis du har knoklet længe nok selv, med din Content, men ikke rigtig syntes det rykker noget for din virksomhed. Så giv ikke på, men søg eventuelt hjælp. Du kan se mine content ydelser her.